با انتشار آییننامه واردات خودروهای کارکرده، جزئیات و نحوه واردات خودروهای دست دوم برای مردم مشخص شد.این آییننامه دارای شروطی است که هر فردی قبل از واردات خودرو بایدآن را بداند.بهگزارش همشهری، پس از یک سال و نیم بررسی هفته قبل بالاخره هیأت دولت آییننامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد و از این پس هر ایرانی میتواند با رعایت ضوابطی که در این آییننامه تعیین شده خودروي مورد نظر را از سایر کشورها وارد کشور کند.طبق آییننامه واردات خودروهای کارکرده واردات خودرو صرفا برای مصارف شخصی مجاز است و واردکننده حق ندارد تا 5سال خودروي مورد نظر را بفروشد.
همچنین سن خودرو نباید بیشتر از 5سال باشد و باید از کشورهایی مانند ژاپن، کرهجنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودروهای وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو 5داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تأیید سازمان ملی استاندارد برسد.اما نکته مهم در واردات خودروهای کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آییننامه خودروهای کارکرده تعرفه مجزایی برای این خودروها درنظرگرفته نشده و احتمالا تعرفه واردات خودروهای دست دوم همان تعرفه آییننامه خودروهای وارداتی است.
آنطور که بررسیها نشان میدهد چنانچه این تعرفه برای خودروهای کارکرده نیز لحاظ شود صرفا با واردات خودروهای زیر 1500سیسی و خودروهای هیبریدی است که تعرفه کمتری دارند.بهطورمثال تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتوری کمتر از 1500سیسی 55درصد است و یک حساب سرانگشتی نشان میدهد چنانچه فردی قصد وارد کردن یک خودروي 10هزار دلاری را داشته باشد احتمالا هزینه نهایی این خودرو رقمی حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.