ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم، در اثر سقوط بالگرد خود در شمال استان آذربایجان شرقی، به شهادت رسید. این واقعه سؤالات بسیاری را درباره ضعف سیستم هوایی و یا عدم توجه به استانداردهای پرواز به وجود آورده است.
فتح الله امی، عضو گروه هوافضا دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق پژوهشگاه هوافضا، درباره علت احتمالی و اصلی سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور به «انتخاب» گفت: سوانحی که در کشور رخ میدهد سازمان هواپیمایی یک هیئت فنی را تعیین میکند که منطقه سقوط و شرایط را بررسی میکنند. تا قبل از اعلام نظر آنها هیچ اظهار نظری نمیتوان کرد. مسأله بسیار پیچیده و فنی است. در کل میتوان گفت که در بررسی شرایط جوی کوتاهی شده است. تمام هواگردها و هواپیماها، قبل از پرواز چک فنی میشوند و اجازه پرواز میگیرند. برای خود من دریکی از ماموریتها حادثه مشابهی پیشی آمد. ما بالگردی را سوار شدیم و کمی که از زمین فاصله گرفتیم تمام تجهیزات از کار افتاد. بالگرد اگر موتورش هم از کار بیوفتد، میتواند به صورت آزاد زمین بنشیند و حادثهای رخ ندهد. ما، چون در فاصله کمی بودیم و منطقه هموار بود حادثه رخ نداد.
رئیس سابق پژوهشگاه هوافضا در رابطه با ادعا قدیمی بودن تجهیزات هوایی ایران اظهار داشت: هواپیما با هر سن و سالی، اگر استانداردها را پشت
سر بگذارد مانعی برای پرواز ندارد. قبل از پرواز اگر کارشناسها مجوز صادر کنند مشکلی برای پرواز نیست. ما در آمریکا هم هواپیماهای سن بالا داریم. البته به طور کلی متوسط سنی هواپیماها، نباید از ۱۵ سال بیشتر باشد، اما در کشور ما ۲۵ سال است.
امی درباره توجه به اصول فنی پرواز مسئولین گفت: مسأله پرواز برای مقامات باید حساب شده باشد، استاندارد پرواز مقامات از استاندارد افراد معمولی بیشتر است. این هلیکوپتر که رئیس جمهور سوار بوده است، جز هلکوپترهای آمریکایی هاست و سابقه طولانی در پرواز دارد. عموماً هلکوپترهایی که در اختیار ما هست، آمریکایی هستند.