گردشگریویژه

یک ساعت نفس کشیدن در این خیابان، حسرت ابدی مردم تهران و شاید سراسر ایران است!

همه پیشنهادهای پرسه‌ یک طرف، پرسه‌زنی در محله دروس یک طرف! محله‌ای که دل انگلیسی‌ها و روس‌ها و آمریکایی بدجور گیر آن بوده. اما معلوم نیست به خاطر آب و هوای خوب اینجا بوده یا قدمت ۳۰۰۰ ساله‌اش!؟

1692784148602

‌پس حالا که هوا نسبتا خنک‌تر شده، این آخر هفته، در دروس قدم بزنید، محله‌ای که محل زندگی خیلی از مشاهیر و شخصیت‌های معاصر ایران بوده. تضاد خانه باغ‌ها با برج‌های بی قواره، هارمونی جوی‌های پرآب و درخت‌های در هم گره خورده و داستان‌هایی که در این محله رخ داده، تجربه متفاوتی از شهر گردی برایتان رقم می‌زند. این محله پر از جزئیاتی برای کشف و مشاهده‌‌ است.

1692784125709

در کتاب‌های تاریخی نام این محله گروس بوده، محله سرسبزی که از قاجار تا پهلوی، محل رفت و آمد انگلیسی‌ها و روس‌ها و آمریکایی‌ها بوده و البته بیشتر زمین‌های آن در تملک سه خاندان احتشام السلطنه، هدایت و شیبانی بوده.

1692783902047

دروس از اول هم محله خوش آب و هوایی بوده که به قنات‌های پرآب، درخت‌های توت سفید و بادی که از روی کوه‌های البرز در دره‌ها و پستی‌هایش جریان داشته، معروف بوده و بعد از اینکه انگلیسی‌ها باغ قلهک را تصرف می‌کنند روس‌ها هم به فکر می‌افتند تا در همان حوالی پایگاهی برای خودشان دست و پا کنند.

1692784084103

آمدن روس ها با تصرف دره‌های محله گروس آغاز شد دره‌هایی که ساکنینش ارمنی بودند. ماندگاری روس‌ها در این منطقه اینجا را به دره روس‌ها یا دروس تبدیل کرد. از بعد از جنگ جهانی دوم ، آمریکایی‌ها هم که نمی‌خواستند از قافله عقب باشند. برای خودشان  باشگاهی در بلوار شهرزاد در پارک پایداری کنونی دست و پا کردند که به باشگاه آمریکایی‌ها معروف بود.

1692783959389

حالا که از آن سال‌ها خیلی گذشته نوادگان احتشام‌السلطنه و شیبانی زمین‌های خودشان را فروختند و حالا از آن‌ها یک اسم روی محله و خیابان باقی مانده. اما مهدی قلی‌خان هدایت، پدر صادق هدایت که بخش زیادی از زمین‌های دروس از آن او بود آن‌ها را وقف کرد تا بتواند مدیریت دارایی‌هایش را به طور دیگری پیش ببرد. به همین دلیل بخش زیادی از زمین‌های این منطقه وقفی است و کتابخانه و بیمارستانی هم به اسم هدایت در این محله احداث شده.

1692784021359

با گذشت زمان در هر قواره از این زمین‌های وقفی خانه‌ای ساخته شده و ترکیب تراکم فضای سبز و خانه باغ و ویلاها، از این منطقه محله‌ای دنج اما بی‌نظم ساخته وقتی در دروس پرسه می‌زنید می‌توانید تنوع زیادی از بناهای مختلف با سبک و طول عمرهای مختلفشان را ببینید. بناهایی که بسیاری از آن‌ها از حیث معماری، بسیار ارزشمند و غنی هستند.

1692784051854

در زمان تصدی شهرداری‌های گذشته دادن تراکم و اجازه ساخت وساز در خیابان‌های باریک و کم‌عرض دروس و روی خیابان‌های قدیمی باعث برج‌سازی‌های زیادی شده پس اگر در میان خیابان‌های باریک این محله برجی بلند دیدید تعجب نکنید.

1692784232367

دروس هنوز هم از محله‌های سرسبز تهران حساب می‌شود محله‌ای که در چند سال اخیر، بافت معماری و بافت اجتماعی آن به شدت تغییر کرده . زمانی ابراهیم گلستان ، فروغ فرخ‌زاد، حسنعلی منصور، امیرعباس هویدا آرشیتکت فیوضی، پروفسور عدل، پدر جراحی ایران و خیلی از شخصیت‌های معروف دیگر ایران در این محله ساکن بوده‌اند.

1692783925804

و در حال حاضر دروس با برج و ویلاهایش ، به عنوان یکی از محله‌های مذهبی تهران شناخته می‌شود و وقتی در این محله پرسه می‌زنید می‌توانید پرچم‌هایی با عبارات مذهبی را ببینید که به در و پنجره بعضی از خانه‌ها و مغازه‌ها نصب شده است.

شما چه خاطراتی از این محله دارید؟

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا