اقتصادیویژه

یارانه ۵ میلیون تومانی، ایرانی‌ها را وحشت‌زده کرد

روزنامه اعتماد در یادداشتی نسبت به پرداخت یارانه پنج میلیون تومانی و تبعات آن هشدار داد.

این روزنامه نوشت:

* با گذشت نزدیک به 14 سال از ابداع ساز و کار جدیدی به نام «یارانه نقدی» و با نزدیک شدن به انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری، زمزمه‌های جدیدی از یارانه 5 میلیون تومانی به هر نفر به گوش می‌رسد که البته در صورت تحقق می‌تواند اثرات سهمگین و غیرقابل جبرانی بر اقتصاد نحیف و آسیب‌پذیر ایران داشته باشد.

* مردم ایران حدود دو دهه پیش به سیاستمدارانی رای دادند که در نگاه علم سیاست به پوپولیسم و رفتارهای توده‌گرایانه مشهور بودند. نتیجه چنین اتفاقی، در سال‌های پایانی دهه 80 با حذف برخی از یارانه‌ها و نقدی شدن آن دیده شد که به مرور زمان، قدرت خرید همان یارانه نقدی نیز به پایین‌ترین سطح خود رسید.

* حال به نظر می‌رسد که بار دیگر زمینه‌چینی برای وعده افزایش یارانه نقدی آن هم به عدد عجیب و غریب 5 میلیون تومانی آغاز شده که بدون تردید، ضربات مهلکی بر اقتصاد کنونی ایران وارد خواهد کرد که با تورم نزدیک به 40 درصدی دست و پنجه نرم می‌کند.

* سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این باره بر این باور است که این مساله اصلا امکان‌پذیر نیست و چنین منبع درآمدی برای این منظور اصلا در اختیار دولت قرار ندارد، ضمن آنکه به نظر می‌رسد اینچنین وعده‌هایی به مثابه ترفندی خواهد بود که به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی و شوک دوباره تورمی داده خواهد شد.

این اقتصاددان در ادامه گفت:

* البته از آغاز به کار دولت آقای رییسی مساله افزایش قیمت بنزین مطرح بود و اصرار هم بر این بود که نرخ بنزین افزایش پیدا کند اما به دلیل تجربه سال ۹۸ و افزایش تنش‌ها در آن زمان دولت‌ سیزدهم چندان تمایلی به این موضوع نداشت. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: حتی اگر پنج میلیون تومان هم یارانه به مردم بدهند اثر روانی منفی هم خواهد گذاشت و باید گفت این اثر روانی منفی بسیار بیشتر از اثر مثبت پرداخت پنج میلیون تومان یارانه به مردم است و به نظر می‌رسد این مدل از وعده‌ها در نهایت با مشکل مواجه شود.

* تجربه ۱۳ دوره قبلی ریاست‌جمهوری نشان داده که وعده‌های انجام نشده بسیاری از سوی روسای جمهور قبلی باقی مانده است که یا قابل انجام دادن نبوده و به دست فراموشی سپرده شده و یا فکر می‌کند مردم آن وعده‌ها را فراموش کرده‌اند. این اقتصاددان افزود: در حال حاضر مخاطبین انتخاباتی دو گروه هستند، یک گروه که همیشه به صورت اعتقادی رای می‌دادند که باز هم شرکت می‌کنند و مشکلی برای رای دادن ندارند و برای جذب و جلب این عده در انتخابات نیازی به این وعده‌ها نیست مگر آنکه در رقابت‌های درون گروهی بین خودشان باشند.

* البته درون اصولگراها هم تقسیم‌بندی‌ها تابع افراد مرجعی است که در زیرگروه اصولگرایی قرار دارند، اما یکسری از جوانان هم هستند که در حال حاضر به دلیل شرایط موجود اجتماعی و فرهنگی قهر کرده‌اند و به وعده‌های این کاندیداها هم می‌خندند و اگر می‌خواهند برای حضور این جوانان اقدامی بکنند باید بر روی مسائل اجتماعی و فرهنگی کار کنند تا مسائل اقتصادی .

همزمان با انتشار تحلیل این روزنامه، کاربری به نام محمد که خود را دانشجوی اقتصاد معرفی کرده است با اشاره به افزایش احتمالی قیمت بنزین، پیش‌بینی احتمالی خود را از گرانی‌های سرسام آور بیان کرده است:

مردم توجه داشته باشند که یارانه ۵ میلیونی یعنی

گوشت کیلویی ۵ میلیون

بنزین لیتری ۱۰۰ هزار تومن

کرایه تاکسی ۱ میلیون تومن

قبض گاز و برق ۵ میلیونی

برنج کیلویی ۵۰۰ هزار تومن

روغن حلبی ۶ میلیون تومن

بلیط متروی ۲۰۰ هزار تومن

تخم مرغ دانه ای ۵۰ هزار تومن

یارانه 5میلیون تومانی، حسابی مردم ایران را ترساند

واکنش کاربران به یارانه ۵ میلیونی را بخوانید:

* رضا که راننده تاکسی است نوشت: قرار است مردم زیر بار تصمیمات غلط آقایان له بشن و تمام!

* منیژه هم که خود را کارمند معرفی کرده می‌گوید: با افزایش 25 درصدی حقوق‌ها تورم 125 درصدی منطقیه. ممنون از مسئولان!

* خسرو هم با ابراز نگرانی توئیت زد: 5 میلیون یارانه میگیریم قرار است 5 برابر هزینه کنیم عادلانه است! شرم بر شما.

* حدیث هم نوشته است که خدا به فریاد مردم برسه دیگه خوردن تخم مرغ هم آرزو میشه.

* رضا کنایه زده است و می‌گوید: طرح خوبیه انصافا وقتی از نظر درآمدی در سطحی هستیم که مردم عربستان و کویت و بحرین حسرت زندگی مارو دارن چه اشکالی هم داره مقداری از اونو صرف هزینه خدمات بی نظیر دولت به خودمون کنیم!!!!!!

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا