خانه داری

چند ترفند برای تمیز و ضدعفونی کردن لباس‌ های زیر

لباس زیرها یکی از مهم‌ترین لباس‌ها برای رعایت بهداشت شخصی ما است، اما برخی از آن‌ها را خیلی دوست داریم.

اگر بخواهیم هر روز لباس زیرهایمان را با آب داغ بشوییم تا کاملا تمیز و ضدعفونی شوند، حتما پس از مدت زمان کوتاهی از دست خواهند رفت. پس چاره چیست؟ چگونه باید هم از پاک بودن آن مطمئن باشیم هم سلامت ظاهری آن را حفظ کنیم؟ نگران نباشید، راهنماتو نکاتی را به شما یادآوری می‌کند تا از این پس در شست‌وشوی لباس زیر اذیت نشوید.

شست‌وشوی لباس زیر با آب داغ ممنوع!

 

به گزارش راهنماتو، کافی است که لباس زیرهایمان را از هر نوع لکی خالی ببینیم، در آن لحظه فکر می‌کنیم که آن‌ها کاملا تمیز هستند. پس درجه ماشین لباس‌شویی را زیاد می‌کنیم یا اگر بخواهیم آن را با دست بشوییم، تشتی پر از آب جوش آماده می‌کنیم و بعد لباس زیرهایمان را چنگ می‌زنیم تا هیچ لکی باقی نماند. اما، سخت در اشتباهیم. متخصصین میکروبیولوژی بر این باور هستند که میکروب‌های موجود در مدفوع و ادرار تا درجه 140 درجه فارنهایتی نیز ممکن است زنده بمانند. به همین خاطر به جای زیاده‌روی در استفاده از آب داغ، بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده کنیم که اکسی کلین یا کلرکس 2 هستند. اگر حتی نتوانستید مواد شوینده اکسی کلین پیدا کنید، به راحتی می‌توانید با مقداری آب، هیدروژن پراکسید 3% و سدیم کربنات آن را در خانه تهیه کنید.

1

هر لباس زیر خوش‌بویی تمیز نیست!

ممکن است بر این باور باشیم حالا که لباس زیرمان کاملا بدون لک و خوش‌بو است پس حتما خالی از هر نوع میکروب و باکتری است. اما، در این مورد باید کمی شک کنیم. حتی برخی از مواقع اسانس‌‌های خوش‌بوکننده مواد شوینده می‌توانند موجب حساسیت ما شوند. به همین دلیل بهتر است برای از بین بردن بوی بد لباس زیرهایمان از مواد طبیعی مثل سرکه سفید یا جوش شیرین استفاده کنیم. در این صورت شاید رایحه‌ی بسیار مطبوعی نداشته باشیم، اما از پاکیزگی آن کاملا مطمئن هستیم. برای استفاده از این نوع مواد طبیعی فرقی ندارد که بخواهیم لباس زیرهایمان را با دست بشوییم یا با ماشین لباس‌شویی. تکلیف با دست شستن لباس زیر که مشخص است، اما برای ماشین لباس‌شویی می‌توانیم سرکه یا جوش شیرین را داخل لگن ماشین لباس‌شویی بریزیم.

1

شست‌وشوی لباس زیر با سایر لباس‌ها ممنوع!

شاید فکر کنیم که ماشین لباس‌شویی کار خود را خوب بلد است و به خوبی از شر هرگونه کثیفی برمی‌آید. پس تمامی لباس‌ها را بدون تفکیک داخل لگن لباس‌شویی می‌ریزیم و دکمه شروع را فشار می‌دهیم. خواهش می‌کنم دست نگه دارید! باکتری‌های موجود در لباس زیرها می‌توانند به سایر لباس‌های ما سرایت کنند و اگر ما از مواد شوینده مناسبی استفاده نکرده باشیم، به جای لباس‌های تمیز با سبدی از لباس‌های ضدعفونی نشده روبه‌روییم که هر یک ممکن است سلامت ما را به خطر بیاندازد. پس پیش از هر کار لباس زیرها را از سایر لباس‌ها باید تفکیک کرد!

1

ضدعفونی کردن لباس‌شویی

خیلی عجیب است، اما هم ماشین لباس‌شویی و هم لباس زیرها می‌توانند یکدیگر را در معرض باکتری‌های مضر قرار دهند. پس چاره چیست؟ برای خلاص شدن از این کثیفی‌ها باید چکار کنیم؟ کافی است پس از هر بار شست‌وشوی لباس با ماشین لباس‌شویی، آن را به صورت خالی، یکبار با مدت زمان کوتاه و مواد ضدعفونی‌کننده مثل جوش شیرین به کار بیاندازیم. در این صورت پس از هربار استفاده از آن مطمئنیم که ماشین لباس‌شویی امن است. ضمن اینکه نکات برای شست‌وشوی لباس زیرها را هم رعایت کرده‌ایم و هیچ مشکلی وجود ندارد.

لباس زیرها را خشک کنید!

ما همواره برای این مساله که کسی لباس زیرهایمان را ببیند خجالت‌زده می‌شویم، به همین خاطر سعی می‌کنیم آن را از دیدها پنهان کنیم. همین کار موجب می‌شود که به جای پهن کردن لباس زیرهای خیس بر روی بند بالکن، یا رخت آویز، نقطه‌ای کور و تاریک از خانه را پیدا کرده و لباس زیرهایمان را خشک کنیم. این کار به جز جذب مجدد باکتری‌ها هیچ عاقبت بهتری ندارد. لباس زیرها برای خشک شدن نیاز به نور خورشید دارند. پس از آن نیز بهتر است لباس زیرهایمان را اتوکشی کنیم تا مطمئن شویم که دیگر کوچکترین باکتری در آن وجود ندارد.

1

به جنس و طرح لباس‌ زیرها دقت کنید!

اکثر لباس زیرها از جنس نخ هستند چراکه کمترین حساسیت را ایجاد می‌کنند یا بهتر است بگوییم که اصلا حساسیتی ایجاد نمی‌کنند. اگر از نخی بودن لباس زیر مطمئن هستید از سالم ماندن آن در ماشین لباس‌شویی هم مطمئن باشید؛ اما اگر لباس زیرهایمان توری، حریر و غیره هستند یا روی آن‌ها تزئینات دارد بهتر است برای حفظ زیبایی آن، برای شست‌وشو از ماشین لباس‌شویی استفاده نکنیم. برای اطمینان از این مسائل می‌توانیم به لیبل‌ها و راهنمایی‌های فروشندگان توجه کنیم یا از آن‌ها درباره جنس پارچه لباس زیر سوال کنیم!

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا