سرگرمی

چشم‌ خود را به چالش بکشید! تصویر واقعی کدام است؟ + عکس

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته و روز به روز تشخیص اینکه چه چیزی توسط هوش مصنوعی ساخته شده سخت و سخت‌تر می‌شود. حالا در همین راستا ما شما را به یک چالش دعوت می‌کنیم.

 یکی واقعی است و دیگری توسط هوش مصنوعی خلق شده و شما تشخیص دهید که کدامیک واقعی و کدامیک فیک است.

8.jpg

در این مورد عکس سمت چپ، یک عکس واقعی است.

اگر برای تشخیص تصاویر واقعی سختی زیادی کشیدید، احساس ناامیدی نکنید؛ طبیعتا شما تنها نیستید. چرا که تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی، به ویژه تصاویری از چهره انسان‌ها، به شکل حیرت‌انگیزی دقیق هستند و تشخیص آنها به طرز عجیبی سخت شده است.

همانطور که مشاهده کردید، این چهره‌های جعلی کاملا واقعی و متقاعد کننده هستند. آنقدری که بسیاری از متخصصان این رشته هم نگران چنین پدیده‌ای شده‌اند. در حالی که این چهره‌ها واقعا هیجان‌انگیزند ولی نگران کننده اینجاست که می‌توان از این چهره‌های جعلی، برای فریب دادن افراد استفاده کرد. با وجودی که مغز ما برای دریافت بسیاری از اطلاعات غیرصوتی از چهره افراد تکامل یافته، اما این امکان وجود دارد که در تشخیص واقعی بودن چهره‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی به دردسر بیفتیم.

شواهد علمی حکایت از آن دارد که اکثر مردم در شناسایی این چهره‌های جعلی تولید شده توسط هوش مصنوعی به مشکل برمی‌خورند. به عنوان مثال، مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۲۲ در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences، آزمایشی مشابه اما بسیار گسترده‌تر از آنچه که شما انجام دادید، بود و در آن نشان داده شد که اکثر مردم در تشخیص تصاویر چهره‌های واقعی و فیک به مشکل برمی‌خورند.

در آن زمان نیو ساینتیست در گزارشی به این نکته اشاره کرد که دو محقق به نام‌های سوفی نایتینگل و هانی فرید، مطالعه‌ای را با ۳۱۵ شرکت‌کننده که از یک وب‌سایت انتخاب شده بودند انجام دادند. آنها از شرکت‌کنندگان خواستند تا بین ۸۰۰ عکس که ۴۰۰ تا واقعی و ۴۰۰ تا ساختگی بودند، عکس‌های واقعی را تشخیص دهند. عکس‌ها به مجموعه‌ای ۱۰۰ نفری از هریک از چهار گروه قومی سفید پوست، سیاه پوست، آسیای شرقی و جنوب آسیا تعلق داشت.

از یک گروه ۱۷۶ نفری، تنها ۴۸.۲% افراد توانستند چهره‌های رایانه‌ای را به شکلی دقیق شناسایی کنند و گروه دیگر که متشکل از ۲۱۹ شرکت‌کننده بود، بعد از پشت سرگذاشتن دوره آموزشی تشخیص چهره‌های تولید شده توسط کامپیوتر، توانستند با دقت ۵۹% چهره‌های ساختگی را تشخیص دهند.

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا