پارسا پیروزفر برای مردان ایرانی کلاس دلبری گذاشت + عکس
پارسا پیروزفر یکی از خوشچهرهترین و کاردرستترین بازیگران تلویزیون، سینما و تئاتر ایران است. او که سالیان طولانی مشغول به فعالیت در این عرصه است، همواره در شمار محبوبترینها قرار گرفته و طرفداران فراوانی دارد. هر اثر تازهای که از او منتشر میشود، پرشورانه مورد استقبال قرار میگیرد. این موضوع وابسته به چند عامل اساسی است. یک اینکه پیروزفر همیشه در انتخاب نقش بسیار دقیق و درست عمل میکند. پس در مجموعه یا فیلمهایی دیده میشود که کادر خوبی دارند و نتیجه جذابی ارائه میدهند. دوم این است که پیروزفر بازی بسیار قوی و باورپذیری دارد. او هنرمندانه از پس اجرای انواع کاراکترها برمیآید. مورد آخر هم که شاید مهمترین دلیل باشد، چهره جذاب و کاریزمایی عمیق است که در وجود این فرد به رخ کشیده میشود. در این مقاله به برخی از آثار قابلتوجه او (از نظر ظاهری) میپردازیم.
مرسدس
دهه شصتیها، پیروزفر را بهتر از باقی نسلها بهخاطر میآورند و البته دوست میدارند. او ستاره بیچون و چرای دهه ۷۰ بود. حضور سانسورشده و اندک او در سریال مشهور در پناه تو هم نتوانست، مانع از درخششش شود. همهجا صحبت از او بود و بازیهایش در آثار مختلف به خوبی پیگیری و دیده میشد. پرهیز او از مصاحبهکردن یا دورماندن از فضای حاشیه هم از دلایلی بود که به مشهورترشدنش دامن میزد. یکی از پررنگترین و مهمترین بازیهای او مربوط به فیلم مرسدس است. مرسدس از ساختههای چشمگیر مسعود کیمیایی است. کیمیایی شانس حضور تعدادی جوان خوشسیما و بااستعداد را در مرسدس و فیلم دیگرش در آن سالها، یعنی ضیافت را فراهم کرده بود. در کنار پیروزفر، بازیگر تازهنفس دیگری یعنی محمدرضا فروتن هم به دنیای سینما معرفی شد. این تیم محبوبیت فراوانی داشت. پیروزفر که به حوزه تئاتر و دنیای هنر اشراف زیادی داشت، در مرسدس حسابی درخشید. او در فیلم هم نقش جوانی در سودای بازیگری را ایفا میکرد که در کنار دوستانش، در طول یک روز، ماجرایی پرهیجان و پرفرازونشیب را پشت سر میگذاشتند. مثل آثار دیگر کیمیایی، ردپای رفاقت، تنهایی و معرفتی غریزی و درونمایه گرفته در مرسدس هم دیده میشد. پیروزفر جوان در مرسدس، بسیار خوشچهره و جذاب بود.
دختران انتظار
دختران انتظار هم فیلمی از دهههای گذشته است. اگر هنوز هم این اثر را تماشا کنید، برایتان جذاب خواهد بود. این فیلم متعلق به دورانی از سینمای ایران است که هنوز، کمدیهای سخیف با بازی چند بازیگر مشخص و البته شخصی به نام پژمان جمشیدی، هنوز رواج نیافته بود. فیلمها سناریو داشتند و داستانگو بودند. برای همین هم با گذر زمان، کماکان داستانهایی قابل پیگیری و جالب توجه دارند. پیروزفر خوشچهره در دختران انتظار، نقش جوانی را ایفا میکرد که دانشجوی پزشکی بود و مشکلات مالی فراوانی داشت. در این میان، نیکی کریمی هم که دانشجوی پرستاری بود و مثل او در مضیقه مالی، با او آشنا شده بود. علاقهای میان این دو شکل گرفته بود که با بازشدن پای ضلع سومی به مثلث عشق، همهچیز را نابود و ناپدید میکرد.
در چشم باد
در چشم باد از مجموعههای خوشساخت سیما است که اگرچه، انتقاداتی از نظر سوگیری تاریخی و…. به آن وارد است، اما هرچه که باشد و نباشد، از حضور یک پیروزفر بسیار سرحال و خوشچهره در قامت کاپیتان جوان بهره میبرد. پیروزفر در این مجموعه طولانی حسابی درخشید. بازی قوی و چهره بسیار خوبش در این مجموعه از دلایل جلبنظر مخاطبان فراوان بود. پیروفر ثابت کرده که هم بهطور غریزی بازیگر است و هم با کسب دانش و سوادی که در طی سالیان کسب کرده، در نزدیک شدن به هر کاراکتری چیرهدست و ماهر است.
سفر سبز
روز و روزگار سریالهای تلویزیونی در دهههای گذشته، خیلی بهتر از اکنون بود. در آن دوران، مجموعههایی قوی و پرستاره در تلویزیون بهنمایش میآمد. سریالهایی در صداوسیما پخش میشد که میتوانستند، خیابانها را خالی کنند و همه را به پای تلویزیون بکشانند. مجموعه سفر سبز هم یکی از همین موارد بود. این سریال با بهرهمندی از تیم قوی ستارههای بازیگری توانسته بود، داستانی پرکشش و هیجانانگیز را به خوبی روایت کند. پیروزفر که در این مجموعه نقش جوانی از فرنگبرگشته را داشت، بهدنبال هویت و گذشته خود در ایران میگشت. سیمای او در این سریال، بسیار جذاب و زیباتر از همیشه بود. استایلی که برای او در نظر گرفته شده بود، در این درخشش چهره بیاثر نبود.
نقاب
نقاب از آن فیلمهای پرماجرای سینمای ایران بود. این فیلم که توقیف شد و از راه پخش غیرمجاز سیدی به دست مخاطبان رسید، از حضور پارسا پیروزفر در نقشی بسیار متفاوت و جالب بهره میبرد. پیروزفر در کنار امین حیایی در نقاب، نقش جوانان کلاهبرداری را ایفا میکردند که با نقشهای حسابشده، زنان و دختران را فریب می دادند و تلکه میکردند. پیروزفر در نقش فردی حقهباز و خبیث و البته بسیار جذاب و کاریزماتیک، بهترین انتخاب برای این نقش بود.
تی تی
در سالهای اخیر هم پیروزفر را در سریالها و فیلمهای سینمایی قابل اعتنایی دیدهایم. تیتی با داستانی سورئال از آیدا پناهنده، از فیلمهای مهمی بود که از پیروزفر اکران شد. او که دیگر سالهای پنجاهسالگی را پشت سر میگذارد، همچنان جذاب است و میتواند تضمینی برای کشاندن مخاطبان به سینما باشد. پارسا پیروزفر در تی تی در نقش مردی ظاهر میشود که با زنی عجیب و رویاگونه یعنی الناز شاکردوست ارتباط پیدا میکند. پارسا پیروزفر مانند همیشه از عهده اجرای نقشش به شکلی باورپذیر و صحیح به خوبی برآمده است. گریم و استایلی که از او در فیلم مشاهده میکنیم هم نشانگر مردی جاافتاده و جذاب است که هنوز شکوه زیبایی گذشتهاش را در چهره به نمایش میگذارد.
در قلب من
اجازه بدهید که دوباره، کمی به عقبتر برویم. یکی از مهمترین آثار تلویزیونی دهه هفتاد ایران، سریال در قلب من است. این مجموعه از ساختههای حمید لبخنده فقید بود. او که در شروع موج تازهای از سریالسازی سیما، پیشقدم بود، با بهرهگیری از داستانی متفاوت و البته حضور تعدادی جوان جذاب مانند پارسا پیروزفر، مخاطبان آن دوره، به ویژه، نوجوانان را پای تلویزیون میخکوب میکرد. پیروزفر که در اوج جوانی بود، در نقش پسر دانشآموزی ظاهر میشد که برادر لعیا زنگنه بود. زنگنه هم در آن سالها، بهشدت محبوب و پرطرفدار شده بود.
اعتراض
یکی دیگر از آثار مهم پیروزفر در دهههای گذشته، فیلم اعتراض است. این فیلم هم از ساختههای کیمیایی بزرگ است و راوی حقگویی از بخشی از دوران تاریخ معاصر ایران بهشمار میرود. پیروزفر در اعتراض، نقش جوانی به نام قاسم را ایفا میکند که درگیر اعتیاد است. مانند همیشه در آثار مسعود کیمیایی، ردپای رفاقتی ریشهدار میان این شخصیت و کاراکتری دیگری وجود دارد که محمدرضا فروتن نقش او را ایفا میکند. قاسم بهرغم اعتیاد، خوش قیافه است و در سکانسی که در قالب مونولوگ از او میبینیم، بسیار خوش میدرخشد.
در آخر
پیروزفر بازیگر هنرمندی است. از آن هنرمندانی که سواد، قیافه و قریحه بازیگری را بهطور همزمان داراست. آثاری که ایفا کرده هم بیاستثنا در زمره فیلمهای درخشان یا دستکم آبرومند و معتبر سینما قرار میگیرند.