سلامت جنسی

معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های سرطان + راهنما

کریس هالنگا، بنیانگذار انجمن خیریه کاپافیل (CoppaFeel)، در سن ۳۸ سالگی پس از ۱۵ سال مبارزه با سرطان پستان درگذشت. کریس، اهل کرنوال، نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به سرطان پستان متاستاتیک مبتلا شد. کریس قبل از مرگش گفت: «هرگز به من آموزش داده نشد که چگونه خودم را معاینه کنم.»

روش صحیح معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های هشداردهنده سرطان

 

انجمن کاپافیل، که کریس و خواهر دوقلویش مارن آن را تأسیس کردند، به تمام زنان توصیه می‌کند پستان‌ های خود را برای نشانه‌های سرطان معاینه کنند، زیرا این بیماری تبعیض قائل نمی‌شود و می‌تواند هر کسی را درگیر کند. این انجمن در وب‌سایت خود هدفش را به سادگی چنین بیان می‌کند: «معاینه پستان می‌تواند جان شما را نجات دهد.»

چگونه باید پستان ها را معاینه کرد؟

روش صحیح معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های هشداردهنده سرطان

 

معاینه پستان‌ ها برای توده‌های احتمالی می‌تواند جان شما را نجات دهد. چرا که معاینه پستان‌ها می‌تواند به شما در یافتن نشانه‌های اولیه سرطان پستان کمک کند و شما شانس بیشتری برای غلبه بر این بیماری دارید.

این کار باید بخشی از روتین ماهانه شما باشد تا هرگونه تغییر غیرعادی را متوجه شوید.

شما می‌توانید در زیر دوش حمام، وقتی روی تخت دراز کشیده‌اید یا جلوی آینه قبل از پوشیدن لباس، خودتان را معاینه کنید.

از آنجا که بافت پستانی نه تنها در سینه‌ها، بلکه تا ناحیه ترقوه و زیر بغل هم وجود دارد، مهم است که زنان و مردان همه این نواحی را معاینه کنند.

هیچ راه درست یا غلطی برای معاینه پستان‌ها وجود ندارد، به شرطی که شما بدانید ظاهر و احساس معمول پستان‌هایتان چگونه است.

اما یکی از محبوب‌ترین روش‌ها استفاده از نوک انگشتان است. با حرکات دایره‌ای و نیم دایره از بالا به پایین، بافت پستان خود را لمس و حس کنید تا هرگونه ناهنجاری را تشخیص دهید. اگر هرگونه تغییری را مشاهده کردید، باید آن را با پزشک در میان بگذارید.

زنان بین ۵۰ تا ۷۰ سال نیز باید در غربالگری روتین سرطان پستان شرکت کنند.

توده یا برآمدگی

روش صحیح معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های هشداردهنده سرطان

 

با استفاده از انگشتان خود، توده‌ها یا برآمدگی‌های موجود در پستان، زیر بغل و قفسه سینه را لمس کنید.

توده یا ناحیه‌ای از بافت سفت شده پستان که به راحتی حرکت نمی‌کند، یکی از اولین علائم قابل مشاهده سرطان پستان است. این توده‌ها اغلب سفت و بدون درد هستند.

اما متخصصان می‌گویند هنگام لمس کردن توده‌ها و برآمدگی‌های غیرمعمول، مهم است که بدانید چه چیزی برای شما عادی است.

با احساس معمول پستان‌هایتان در زمان‌های مختلف ماه آشنا شوید. زیرا برخی زنان مخصوصا در زمان قاعدگی، پستان‌های حساس و پر از توده دارند.

احساس پستان‌ها همچنین بعد از یائسگی تغییر می‌کند، زیرا پستان‌های عادی ممکن است نرم‌تر و کم توده احساس شوند.

علاوه بر بررسی توده‌ها، تغییرات قابل مشاهده در شکل و اندازه پستان نیز مهم است.

تغییرات پوستی

 

یک نشانه رایج دیگر سرطان پستان، تغییر در پوست است. این تغییرات معمولاً فقط با نگاه کردن در آینه قابل مشاهده است و شامل چروک یا چین‌خوردگی پوست می‌شود.

پوست چین‌خورده اغلب به پوست پرتقال تشبیه می‌شود و می‌تواند با سرطان پستان التهابی مرتبط باشد، که یک نوع نادر اما پیشرونده سرطان است.

تغییر رنگ نیز طبق گفته انجمن سرطان پستان انگلیس، یک نشانه هشداردهنده برای معاینه است.

اگر متوجه شدید که پستان شما قرمز یا ملتهب به نظر می‌رسد، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد.

درد تنها در موارد نادری از علائم سرطان پستان است، اما اگر درد یا ناراحتی در یک پستان را تجربه کردید که برطرف نمی‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در نوک پستان

روش صحیح معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های هشداردهنده سرطان

 

متخصصان می‌گویند مهم است که نه تنها بافت پستان، بلکه نوک پستان‌ها را نیز برای ناهنجاری‌ها بررسی کنید.

به دنبال لکه‌ها یا پوسته‌های اطراف نوک پستان باشید که شبیه اگزما، پوسته‌پوسته شدن، خارش یا پوست قرمز هستند.

موقعیت نوک پستان خود را بررسی کنید. اگر نوک پستان به داخل کشیده شده یا شروع به نشان دادن جهت متفاوت از حالت معمول کرده باشد، می‌تواند نشانه سرطان پستان باشد.

یک نشانه هشدار دیگر برای معاینه توسط پزشک، ترشح پستان‌هاست. این ترشح همچنین ممکن است خونی باشد.

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان است و بیش از دو میلیون زن را در سال درگیر می‌کند.

سرطان پستان چیست؟

روش صحیح معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های هشداردهنده سرطان

 

این سرطان از یک سلول سرطانی نشأت می‌گیرد که در لایه داخلی یک مجرا در یکی از پستان‌ها رشد می‌کند.

زمانی که سرطان پستان به بافت‌های اطراف گسترش یابد، «تهاجمی» نامیده می‌شود. برخی افراد با تشخیص کارسینوم‌درجا مواجه می‌شوند که در آن هیچ سلول سرطانی فراتر از مجرا رشد نکرده است.

بیشتر موارد در افراد بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد، اما گاهی زنان جوان‌تر نیز درگیر می‌شوند. سرطان پستان می‌تواند در مردان هم ایجاد شود، اگرچه این مورد نادر است.

مرحله‌بندی نشان می‌دهد که سرطان چقدر بزرگ است و آیا گسترش یافته است یا خیر. مرحله ۱ اولین مرحله و مرحله ۴ به این معنی است که سرطان به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است.

سلول‌های سرطانی از درجه پایین، که به معنای رشد آهسته است، تا درجه بالا، که رشد سریع است، درجه‌بندی می‌شوند. سرطان‌های درجه بالا احتمال بیشتری دارد که پس از درمان اولیه، عود کنند.

چه چیزی باعث سرطان پستان می‌شود؟

روش صحیح معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های هشداردهنده سرطان

 

یک تومور سرطانی از یک سلول غیرطبیعی شروع می‌شود. دلیل دقیق اینکه چرا یک سلول سرطانی می‌شود، ناشناخته است. گمان می‌رود که چیزی به ژن‌های خاصی در سلول آسیب می‌رساند یا آنها را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود سلول غیرطبیعی شده و بدون کنترل تکثیر شود.

اگرچه سرطان پستان می‌تواند بدون هیچ دلیل ظاهری ایجاد شود، اما برخی عوامل خطر وجود دارند که احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند، مانند عوامل ژنتیکی.

علائم سرطان پستان چیست؟

معمول‌ترین علامت اولیه یک توده بدون درد در پستان است، اگرچه بیشتر آنها سرطانی نیستند و کیست‌های پر از مایع و خوش‌خیم هستند.

اولین جایی که سرطان پستان معمولاً در آن گسترش می‌یابد، گره‌های لنفاوی در زیر بغل است. اگر این اتفاق بیفتد، یک برآمدگی یا توده در زیر بغل ایجاد می‌شود.

سرطان پستان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

روش صحیح معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های هشداردهنده سرطان

 

ارزیابی اولیه: یک پزشک پستان‌ها و زیربغل‌ها را معاینه می‌کند. آنها ممکن است آزمایش‌هایی مانند ماموگرافی یا پرتونگاری ویژه از بافت پستان را انجام دهند که می‌تواند احتمال وجود تومور را نشان دهد.

بیوپسی یا بافت برداری: بیوپسی زمانی است که یک نمونه کوچک از بافت قسمتی از بدن برداشته می‌شود. این نمونه سپس با میکروسکوپ بررسی می‌شود تا سلول‌های غیرطبیعی را شناسایی کند. نمونه می‌تواند سرطان را تأیید یا رد کند.

اگر تشخیص پزشک سرطان پستان بود، ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای ارزیابی میزان گسترش آن مورد نیاز باشد. به عنوان مثال، آزمایش‌های خون، سونوگرافی کبد یا پرتونگاری قفسه سینه.

سرطان پستان چگونه درمان می‌شود؟

 

گزینه‌های درمانی که ممکن است در نظر گرفته شوند شامل جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و درمان هورمونی است. اغلب ترکیبی از دو یا چند مورد از این درمان‌ها استفاده می‌شود.

جراحی: جراحی حفظ پستان یا برداشتن پستان درگیر بسته به اندازه تومور.

رادیوتراپی: یک روش درمانی که در آن از پرتوهای انرژی بالا متمرکز بر بافت سرطانی استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود سلول‌های سرطانی از بین بروند یا از تکثیر آنها جلوگیری شود. این روش عمدتاً به عنوان مکمل جراحی استفاده می‌شود.

شیمی‌درمانی: روش درمان سرطان با استفاده از داروهای ضدسرطان که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند یا از تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند.

درمان‌های هورمونی: برخی انواع سرطان پستان تحت تأثیر هورمون زنانه استروژن قرار می‌گیرند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را به تقسیم و تکثیر تحریک کند. درمان‌هایی که سطح این هورمون‌ها را کاهش می‌دهند یا از عملکرد آنها جلوگیری می‌کنند، معمولاً در افراد مبتلا به سرطان پستان استفاده می‌شوند.

درمان تا چه حد موفق است؟

روش صحیح معاینه پستان‌ برای بررسی نشانه‌های هشداردهنده سرطان

 

چشم‌انداز درمان برای افرادی که خیلی زود سرطانشان تشخیص داده شده است و گسترش نیافته، بهتر است. برداشت تومور در مراحل اولیه می‌تواند شانس خوبی برای درمان قطعی ایجاد کند.

ماموگرافی روتین که به زنان ۵۰ تا ۷۰ ساله پیشنهاد می‌شود، باعث شده است که موارد بیشتری از سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان شوند.

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا