در همایش کشوری «شکوفایی سبز: نوآوریهای انرژی و حمل و نقل پاک»، عماد رفیعی، مشاور مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، گفت: «با وجود آنکه ایران از نظر منابع نفت خام و گاز طبیعی در رتبههای بالای جهانی قرار دارد و سابقه طولانی در تولید و صادرات نفت دارد، باید تلاش کنیم که به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کنیم.»
رفیعی در ادامه افزود: «برای رسیدن به این هدف، باید فعالیتهایی را در چهار سال آینده انجام دهیم که طی ۷۰ سال گذشته انجام نشده است. یکی از مسائل مهمی که به آن باید توجه کنیم، کاهش قاچاق سوخت است که ریشه در قیمتگذاری نادرست انرژی دارد.»
مشاور مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در خصوص وضعیت بنزین سوپر در کشور، اظهار داشت: «نزدیک به دو سال است که بنزین سوپر در کشور نداریم و بهجای آن از بنزین معمولی استفاده میشود. به نظر میرسد که با واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی، قیمت آن بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهد بود و میزان مصرف پیشبینی میشود که به ۲۵ هزار لیتر برسد.»
وی همچنین به مشکلات کارت جایگاههای سوخت اشاره کرد و گفت: «برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید قیمت کارتهای جایگاه را تغییر دهیم یا برای آنها کارمزد تعیین کنیم تا انگیزه برای استفاده غیرمجاز از این کارتها کاهش یابد.»
رفیعی در ادامه به موضوع نوسازی مخازن سوخت اشاره کرد و گفت: «عمر مفید مخازن سوخت تاکسیها ۱۵ سال است و برای نوسازی این مخازن به صورت رایگان اقدام کردهایم. این برنامه را برای وانتبارها نیز در نظر داریم.»
در بخش دیگری از سخنان رفیعی، او به نقش الپیجی (گاز مایع) در سبد سوخت کشور اشاره کرد و گفت: «الپیجی میتواند بهطور جدی وارد سبد سوخت و جایگزین بنزین شود. اگر بتوانیم الپیجی را با قیمت ۱۵۰۰ تومان وارد سبد سوخت کنیم، نه تنها به مصرف سیانجی (گاز طبیعی فشرده) آسیبی نخواهد زد بلکه باعث کاهش مصرف بنزین در کشور خواهد شد.»
مشاور مدیرعامل شرکت پالایش و پخش همچنین به مشکلات اسقاط خودروهای فرسوده اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر ۹۰ درصد موتور سیکلتها و ۵۲ درصد تاکسیها فرسوده هستند. از مجموع ۳۵ میلیون خودرو در کشور، ۱۸ میلیون دستگاه فرسوده وجود دارد که باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای نوسازی آنها صورت گیرد.»