گل و گیاه

فوت و فن جابجایی گیاهان آپارتمانی در هنگام اسباب کشی

گیاهان آپارتمانی این روزها برای بسیاری از ما به یک دارایی مهم تبدیل شده اند. آنها سال ها با ما زندگی کرده اند و در واقع بخشی از زندگی روزمره مان هستند. جالب است بدانید گیاهان نیز مانند ما انسان ها ممکن است تحت عوامل خارجی قرار بگیرند و دچار استرس شوند. این اتفاق معمولا در اثر تغییراتی همچون جابجایی گیاه به یک مکان دیگر، آلودگی هوا، آفت کش ها، pH خاک و آب، خشکسالی، دما، باد و فشردگی خاک رخ می دهد.

به گزارش راهنماتو، البته گیاهان اغلب توانایی پشت سر گذاشتن استرس‌های محیطی را دارند. اما در برخی مواقع این استرس می تواند منجر به پژمرده شدن و در نتیجه از بین رفتن گیاه شود. یکی از چالش هایی که بسیاری از دارندگان گیاهان آپارتمانی با آن روبرو هستند، استرس ناشی از جابجایی آنها در هنگام اسباب کشی است. به منظور جلوگیری از این اتفاق لازم است چند نکته را در هنگام جابجایی گیاهان آپارتمانی رعایت کنید. در ادامه با آموزش این نکات با راهنماتو همراه باشید.

1- قرار دادن گیاه در گلدان پلاستیکی مقاوم

گلدان های سرامیکی، سفالی زمانی که با خاک پر می شوند، بسیار سنگین شده و مستعد شکستن هستند. به همین دلیل توصیه می شود برای جلوگیری از بروز این اتفاق آنها را پیش از جابجایی درون یک گلدان پلاستیکی مقاوم قرار دهید.

2- هرس کردن گیاه

گیاهان بزرگی که شاخ و برگ های زیاد دارند را پیش از جابجایی هرس کنید. حذف برگ ها و شاخه های مرده علاوه بر قابل کنترل کردن اندازه گیاه و جلوگیری از شکستن شاخه های آن در حین جابجایی، به تولید گیاهان سالم در خانه جدید شما کمک می کند.

3- از بین بردن حشرات و آفات گلدان

پیش از جابجایی گیاه خاک گلدان را از نظر وجود حشرات و آفات بررسی کنید. قطعا شما نمی خواهید هیچ گیاه آلوده ای را به محل زندگی جدید خود منتقل کنید! در این مطلب می توانید با نحوه از بین بردن حشرات و پشه گلدان آشنا شوید.

4- آبیاری گیاه

بسته به نوع گیاه حدود سه روز قبل از جابجایی آن را آبیاری کنید. گیاهان شما در هنگام جابجایی تشنه می شوند و نیاز به آب دارند. آنها را بیش از حد آبیاری نکنید و زهکشی را بررسی کنید تا آب درون گلدان باقی نماند. زیرا علاوه بر سنگین شدن گلدان در هنگام جابجایی منجر به پوسیده شدن ریشه گیاه نیز خواهد شد.

گیاه

5- پیچیدن گیاهان بزرگ

برای محافظت از گیاهان بزرگ و جلوگیری از شکستن شاخ و برگ آنها به آرامی یک پارچه با اندازه مناسب دور گیاه بپیچید. این کار علاوه بر محافظت از گیاه جابجایی آن را نیز آسان تر می کند.

6- قرار دادن گیاه درون جعبه

اکنون که گیاهان شما آبیاری شده اند، عاری از حشرات و آفات گلدانی شده اند و داخل گلدان پلاستیکی قرار گرفته اند، آنها را درون یک جعبه محکم و مناسب قرار دهید. این کار به جابجایی آسان تر گیاه و جلوگیری از ریختن خاک آن کمک می کند.

7- محکم کردن پایه گیاه

ساقه ها و شاخ و برگ های گیاهان ممکن است در اثر تکان های شدید ناشی حرکت وسیله نقلیه آسیب ببیند. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از بروز این اتفاق یک کاغذ دور ساقه ها و شاخ و برگ های گیاه بپیچید.

8- برچسب زدن جعبه ها

پس از قرار دادن گیاهان درون جعبه زمان برچسب زدن آنها فرا رسیده است. این برچسب ها می توانند حاوی اطلاعاتی همچون آخرین زمان آبیاری به گیاه باشند. به این ترتیب می توانید از روال مراقبتی آنها آگاه شوید.

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا