آشپزی

شفته اراکی نخوردی تا حالا؟! خب اشتباه کردی!

«شفته مگه پلو نبود؟! این چه جوریه اونوقت؟!»

غذاهای اصیل و سنتی و محلی آنقدر زیاد هستند و تنوعشان بالاست که کمتر کسی می‌تواند ادعا کند تمامشان را می‌شناسد! امتحان کردنشان که بماند! به تعداد روستاها و قومیت‌ها و آشپزها، نحوه طبخ و دستور غذا داریم. این که دست از فست فود و غذاهای فرآوری شده برداریم و گاهی هم نگاهی به غذاهای سنتی خودمان بیندازیم لطف بزرگی در حق خودمان کرده‌ایم!

به گزارش راهنماتو، شفته اراکی یکی از غذاهایی است که اسم آن را هم یا کم شنیده‌ایم یا اصلا به گوشمان نخورده است. ولی پیشینه طولانی دارد و طعمی بسیار جذاب! هنرنمایی با طعم و بو را در این غذا می‌توانید به خوبی ببینید و از تهیه کردن آن تا میل نمودنش لذت ببرید!

مواد لازم:

پیاز ۳ عدد
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
هویج ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
آبلیمو ۱/۲ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
آرد ۲ قاشق غذاخوری
شکر و سرکه به مقدار لازم
سبزی معطر (ترخان، مرزه، شوید، نعناع) به مقدار لازم

طرز تهیه:

3 عدد پیاز دارید. دوتا از آنها در این مرحله مورد نیاز است. آنها را بعد از شست و شو و پوست گرفتن ریز رنده کنید و آب آنها را بگیرید و کنار بگذارید.

هویج‌های خوشرنگ را هم به همین ترتیب بعد از شست و شو پوست گیری ریز رنده کنید و آماده ساخته و به سراغ مرحله بعد بروید!

سبزیجات معطر روح خاصی به غذا می‌بخشند. ترخان و مرزه و شوید و نعناع را پاک کنید و بشویید و خیلی ریز و ساطوری خرد کنید. اگر سبزی تازه ندارید از نوع خشک آنها استفاده کنید ولی اولویت را بر استفاده از سبزی تازه قرار بدهید که به غذای شما جان می‌دهد!

 

نوبت به گوشت چرخ کرده می‌رسد. گوشت را در یک کاسه بزرگ قرار بدهید و پیاز آب گرفته و هویج رنده شده را به همراه سبزیجات ساطوری شده و آرد نخودچی و همراهی ادویه‌هایی که اسامی آنها در بالا آمده است حسابی مخلوط کنید. در این مرحله به هیچ عنوان تنبلی نکنید! هرچه ورز بدهید اثر آن در خلق یک شاهکار آشپزی بیشتر خواهد شد! پس ورز بدهید تا جایی که مایه گوشتی شما کاملا نرم و منسجم بشود.

در این مرحله قرار است شفته‌ها شکل بگیرند! به هر اندازه که دوست دارید از مایه گوشتی بردارید و در کف دستتان به آنها شکل بدهید. تمام مایه گوشتی را به همین صورت آماده کنید. مایه گوشتی آماده شده را «شفته» می‌گویند. شفته ها که آماده شد مرحله بعد پیش روی شما قرار می‌گیرد.

یک تابه بزرگ بردارید و روغن سرخ کردنی در آن بریزید. روغن را روی حرارت متوسط بگذارید و وقتی داغ شد شفته‌ها را در آن تفت بدهید. لازم نیست خیلی سرخ بشوند. همین که رنگ آنها تغییر کند کافی است. هدف هم این است که شفته‌ها هنگام قرار گرفتن در سس وا نروند.

طرز تهیه سس:

یک پیاز باقی مانده بود. آن را بعد از شستن و پوست گرفتن نگینی ریز خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن تفت بدهید تا پیاز شما سبک شود و رنگ آن هم به سمت طلایی برود. حالا وقت عطربازی است! نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کنید. تفت بدهید تا عطر ادویه‌ها بلند شود و خامی رب گوجه فرنگی هم گرفته شده و رنگ باز کند. حالا آرد را هم به آن اضافه کنید و باز هم چند دقیقه تفت بدهید تا آرد هم از حالت خامی بیرون آمده و سرخ شود. دو لیوان آب به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آردها در آب حل شوند. اجازه بدهید سس شما بجوشد تا آماده شود.

بعد از اینکه سس به جوش و خروش افتاد وقت مناسبی برای اضافه کردن شفته‌هاست. شفته‌ها را داخل سس بگذارید و آبلیمو، شکر و سرکه را هم داخل آن بریزید. طعم این سس ملس است و بسیار جذاب خواهد بود. حرارت گاز را کم کنید، در ظرف را بگذارید و اجازه بدهید شفته‌ها در کنار سس خوشمزه و خوش عطری که ساختید نیم ساعت بپزند و تمام مزه‌ها در هم ترکیب شوند و سس هم غلیظتر شوند. شفته شما آماده است و برای نوش جان کردن شما حاضر است. میل کنید و لذت آن را ببرید.

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا