اقتصادی

سایپا آریا محصول جدید سایپا در راه بازار + عکس

شرکت خودروسازی سایپا در حال انجام آزمایش ‌های فنی و اقدامات قانونی برای عرضه خودرو هاچ‌بک‌کراس آریا است. به نظر می‌رسد این شرکت بزودی اقدام به عرضه این محصول جدید در بازار خودروی ایران خواهد کرد.

خودروی آریا در واقع نسخه هاچ‌بک کراس از خودروی سدان شاهین سایپا محسوب می‌شود و از لحاظ فنی نیز از همان پیشرانه و گیربکس دستی مشترک با برادر سدان خود بهره می‌برد. البته ایمنی قابل قبول پلتفرم SP100، امکانات رفاهی مناسب و گشتاور کافی می‌تواند به این محصول جدید سایپا در جهت موفقیت در بازار کمک کند.

سایپا در نظر دارد در ادامه توسعه خودروی آریا، پیشرانه مدرن 3 سیلندر 12 سوپاپ توربوشارژ (تولید شرکت تیوان)، گیربکس اتوماتیک جدید و سایر آپشن‌های تکمیلی را به مشخصات این خودرو اضافه کند که این امر موقعیت آریا را در بازار بهبود خواهد بخشید.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، خودروی آریا در مرحله نخست با پیشرانه‌ای مشابه با شاهین تولید می‌شود. این پیشرانه همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژر M15TC است که در واقع نسخه اصلاح شده موتور تیبا و ساینا محسوب می‌شود. موتور 8 سوپاپ یورو 5 خودروی آریا در بهترین حالت می‌تواند توان 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن متر تولید کند. این پیشرانه در مقایسه با موتورهای 1.5 لیتری مدرن جهان از قدرت چندانی برخوردار نیست، اما نسبت به نسخه تنفس طبیعی قبلی پیشرفت خوبی داشته است.

جعبه‌دنده خودروی آریا نیز در مدل اولیه از نوع 5 سرعته دستی است، اما نسخه اتوماتیک به‌زودی به عنوان یکی از آپشن‌های این خودرو اضافه خواهد شد.

هاچ‌بک‌کراس آریا در مدل پایه و اولیه با امکانات قابل قبولی همچون کیلس و استارت دکمه‌ای، نمایشگر 7 اینچی مرکزی با قابلیت نقشه و دوربین دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک تک منطقه‌ای، فرمان برقی با کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دیلایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه‌ها و آینه‌های برقی با قابلیت تاشو اتوماتیک، نمایشگر وضعیت دنده، سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر، کامپیوتر سفری، ترمز دیسکی 4 چرخ مجهز به ABS و EBD، سنسور فشار باد تایر TPMS، هشدارهای صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی، و صندلی عقب مجهز به سیستم Iso Fix عرضه خواهد شد. اما قرار است در آینده آپشن‌های بیشتری همچون کیسه هوای جانبی، سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل حرکت در شیب HDC، صندلی برقی راننده، کروز کنترل، رینگ‌های بزرگتر و نمایشگر بزرگتر نیز به آپشن‌های این خودرو افزوده شود.

با توجه به مشخصات فنی و آپشن‌های اعلام شده، به نظر می‌رسد خودروی هاچ‌بک‌کراس آریا می‌تواند گزینه جذابی برای علاقمندان به خودروهای هاچ‌بک در بازار ایران باشد. البته نهایی شدن مشخصات و قیمت نهایی این خودرو برای ارزیابی دقیق‌تر آن ضروری است.

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا