گوناگون

رونمایی از اولین داروی رشد مجدد دندان + عکس

تیمی از دانشمندان به رهبری یک استارت آپ دارویی ژاپنی، در حال شروع آزمایشات انسانی بر روی داروی جدیدی هستند که با موفقیت دندان های جدید را در آزمایش بر روی حیوانات رشد داده است.

ژاپن تایمز گزارش می دهد که Toregem Biopharma قرار است پس از اینکه پنج سال پیش موفق به رشد دندان‌های جدید در موش‌ها شد، آزمایش های بالینی را در جولای سال آینده آغاز کند.

دکتر کاتسو تاکاهاشی، محقق اصلی این پروژه و رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو، می‌گوید: «ایده رویش دندان‌های جدید رویای هر دندان‌پزشکی است.»

او در اوایل سال جاری به سایت خبری ملی ژاپن گفت: «از زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم، روی این موضوع کار می‌کردم. من مطمئن بودم که می توانم آن را محقق کنم.»

تاکاهاشی در تحقیقات خود که از سال 2005 در دانشگاه کیوتو انجام می‌دهد، ژن خاصی را در موش‌ها یافت که بر رشد دندان‌های آنها تأثیر می‌گذارد.

آنتی بادی این ژن، USAG-1 ، می‌تواند به تحریک رشد دندان کمک کند.

اکنون، تیم او در حال آزمایش این نظریه است که “مسدود کردن” این پروتئین می تواند دندان های بیشتری را رشد دهد.

پس از آزمایش‌های اولیه موفقیت‌آمیز بر روی موش‌ها، این تیم آزمایش‌های مثبت مشابهی را روی موش‌ها انجام داد، حیواناتی که الگوی دندانی مشابهی با انسان دارند.

اگر همه چیز خوب پیش برود، تیم قصد دارد از سال 2025 یک آزمایش بالینی برای این دارو روی کودکان بین دو تا شش سال مبتلا به آنودنتیا – یک اختلال ژنتیکی نادر که مانع رشد دندان‌ها می شود-  انجام دهد.

طبق گزارش ژاپن تایمز، به کودکان شرکت کننده در کارآزمایی بالینی یک دوز از دارو تزریق می شود تا ببینند آیا این دارو باعث رشد دندان ها می شود یا خیر.

در صورت موفقیت، این دارو می تواند تا سال 2030 پس از  تایید پزشکی، در دسترس باشد.

تاکاهاشی امیدوار است که داروی جدید بتواند گزینه دیگری برای کسانی باشد که مجموعه کاملی از دندان ندارند.

تاکاهاشی به Mainichi گفت: «در هر صورت، ما امیدواریم زمانی را ببینیم که داروی رشد مجدد دندان در کنار پروتز و ایمپلنت گزینه سوم باشد.

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا