اقتصادی

این عکس به آرزوهای محال مردم ایران اضافه شد!

فصل تابستان، همواره با عرضه نوبرانه‌های خوش آب و رنگ آغاز می‌شود، اما قیمت بالای برخی از این میوه‌ها سبب شده هرکسی توان خرید آن‌ها را نداشته باشد.

این روز‌ها بازار میوه و تره‌بار آن‌چنان دستخوش گرانی شده که صدای هر خریداری که گذرش به این بازار افتاده را درآورده است.

با نگاه اجمالی به قیمت‌ها می‌توان به این موضوع پی‌برد که دیگر هرکسی توان خرید میوه‌های نوبرانه را ندارد؛ چراکه برای خرید برخی میوه‌ها باید چند صدهزار تومان هزینه کرد.

بررسی قیمت‌ها در یک میوه‌فرشی آنلاین که خرید حضوری هم دارد، نشان می‌هد قیمت هر کیلو گیلاس ۳۰۰ هزار تومان است که این قیمت باتوجه به کیفیت در دیگر میوه‌فروشی‌ها ممکن است کمی بالاتر یا پایین‌تر به مشتری فروخته شود.

همچنین هرکیلو زردآلو باقیمت ٢۴٠ هزار تومان رتبه بعدی گران‌ترین‌ها را به خود اختصاص داده است.

در این میان توت‌فرنگی که دیگر از جمع نوبرانه‌ها خارج شده نیز همچنان قیمت بالایی دارد و با قیمت حدودی ١٧٨ هزارتومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نوبرانه‌هایی که کمتر کسی توان خرید آن‌ها را دارد

با یک حساب سرانگشتی، خرید سه کیلو میوه فصل برای خانوار حدود ٧٠٠ هزار تومانی آب می‌خورد که اگر هر خانواده‌ای در هفته دوبار میوه را در سبد خرید خود داشته باشد خیلی بیش‌تر از یک میلیون تومان باید برای میوه هزینه کند.

در همین زمینه اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با میزان درباره دلایل گرانی قیمت میوه و صیفی‌جات در بازار اظهار کرد: واقعیت این است که تورم و گرانی کالا‌های دیگر روی قیمت میوه نیزاثر گذار بوده و این مسئله قابل انکار نیست.

وی افزود: با توجه به حجم عرضه و تنوع میوه و صیفی‌جات در فصل گرم سال، انتظار می‌رفت روند قیمت‌ها نزولی باشد، اما این اتفاق طور دیگری رقم خورده است.

کارگر اظهار کرد: وقتی که نوبرانه‌ها وارد بازار می‌شوند در ابتدا کیفیت پایینی دارند و قیمت‌ها بالاست و به مرور زمان با افزایش کیفیت و عرضه در بازار قیمت‌ها متعادل می‌شود، اما به هرروی قیمت برخی از میوه‌ها همچنان در بازار بالا است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به کاهش مصرف میوه در کشور گفت: کاهش خرید مردم انکارناپذیر است و می‌توان گفت در انتهای جدول خرید مردم قرار گرفته است.

کارگر تاکید کرد: باتوجه به قیمت‌ها در حال حاضر تعداد دفعات خرید خانوار نسبت به گذشته بیشتر شده، اما حجم خرید آن‌ها کاسته شده است تا دورریزی اتفاق نیفتد و این موضوع نشان از مدیریت خانوار در خرید میوه است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در حال حاضر خرده‌فروش‌های سطح شهر باید میوه را حداکثر با سود ۳۵ درصد نسبت به نرخ‌نامه اتحادیه به فروش برسانند، اما باتوجه به اینکه میوه‌ها دور ریز زیادی دارند این سود حدودا به ۸.۵ تا ۹ درصد می‌رسد.

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا