تاکسیهای هوایی، با وجود قدمت طولانی در کشور، در سالهای اخیر به دلیل کمبود زیرساختها و عدم توجه کافی توسعه نیافتهاند. این هواپیماهای کوچک و سبک، که به نامهایی چون تاکسی پرنده و Air Taxi شناخته میشوند، به دلیل قابلیت پرواز در مسافتهای کوتاه و فوری، میتوانند خدمات بسیار زیادی ارائه دهند. آنها بدون برنامه پروازی مشخص و با حداقل ظرفیت، قادر به جابجایی مسافر به سرعت بالا هستند و در بسیاری از فرودگاههای کوچک قابلیت نشست و برخاست دارند.
در دهه ۵۰، چند شرکت تاکسی هوایی در ایران فعالیت داشتند، اما پس از انقلاب و ایجاد شرایط جدید، این شرکتها ادغام شدند و شرکت هواپیمایی آسمان تأسیس شد. هدف از تأسیس این شرکت ایجاد یک شرکت «ایرتاکسی» بود، اما این هدف محقق نشد.
حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد که تاکسیهای هوایی در مسیرهای خاصی از جمله زنجان به پیام البرز و کیش به هندورابی در حال برنامهریزی برای راهاندازی هستند. البته هنوز زیرساختهای لازم برای راهاندازی این خطوط کامل نشده و در حال نوشتن شیوهنامههای مربوط به آن هستند.
وی افزود که متقاضیان این پروازها بیشتر تجار و بازرگانانی هستند که به دنبال جابجایی سریع و بدون وقفه بین شهرها هستند. پورفرزانه همچنین تاکید کرد که این صنعت منافع غیرمستقیمی برای مردم دارد، مانند جابجایی مواد غذایی و دارو.
در حال حاضر، حدود ۱۰ تا ۱۲ هواپیمای زیر ۱۹ نفر در کشور موجود است که برای پروازهای تاکسی هوایی در حال آمادهسازی هستند.