قیمت خودروهای طرح یکپارچه فروش چقدر خواهد بود؟
در حالی دومین طرح فروش در سامانه یکپارچه خودرو شروع شده که برای برخی از خودروهای عرضه شده در این مرحله هنوز قیمتی از سوی خودروساز تعیین و اعلام نشده است و به نوعی مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارد.
تسنیم: مطابق اعلام وزارت صمت دومین طرح سامانه یکپارچه خودرو برمبنای فرآیند نوبتدهی برای محصولات خودروسازان داخلی از امروز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ آغاز شده و متقاضیان تا پایان روز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ فرصت دارند نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانکهای اعلامی در سامانه یکپارچه خودرو، اقدام نمایند. شایان ذکر است محصولات ارائهشده توسط شرکتهای خودروساز از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ در سامانه قابل مشاهده میباشند.
اما این طرح فروش دارای ابهاماتی است که همین امر متقاضیان را دچار سردگمی کرده است.
۱- در لیست خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX،ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده که هنوز قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشده و به نوعی مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارد.
فروش این دو خودرو در حالی در سامانه یکپارچه خودرو عنوان شده که براساس قانون حمایت از حقوق مصرف کننده ومصوبه شورای رقابت باید قیمت محصول قبل از اجرای طرح های فروش از سوی خودروساز اعلام شود و قانوناً نباید خودرویی را فروخت که قیمت نهایی آن هنوز اعلام نشده باشد.
۲-قیمت خودروهای مونتاژی چند روزی است که مورد مناقشه شرکت ها و شورای رقابت قرار گرفته است از یک طرف شورای رقابت اجرای قیمت ها را لازم الاجرا می داند و از طرف دیگر شرکت ها تمایلی به تغییر قیمت ها ندارند و همچنان ملاک فروش محصولات را قیمتهای خود میدانند.
در حال حاضر که طرح دومین مرحله فروش خودروهای مونتاژی آغاز شده تکلیف خریداران مشخص نیست که این خودروها را می توانند با قیمت ارزان تر خریداری کنند یا مجبورند خودروها را با قیمت بالای شرکتها خرید نمایند.
قیمت خودروهای طرح یکپارچه عرضه خودرو ( کارخانه و بازار )
نام خودرو | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
کوییک مدل GX | قیمت قطعی اعلام نشده | – |
کوییک پلاس اتوماتیک | ۳۲۷ میلیون و ۸۷ هزار تومان | ۴۵۵ میلیون تومان |
سایناS اتوماتیک | ۳۳۰ میلیون و ۹۳۲ هزارتومان | – |
کوییکR مدل GX | ۲۵۱ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان | ۳۶۷ میلیون تومان |
شاهین | ۴۲۵ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان | ۶۰۸ میلیون تومان |
شاهین اتوماتیک | قیمت قطعی اعلام نشده | – |
ساینا مدل GX | قیمت قطعی اعلام نشده | – |
سایناS | ۲۴۱ میلیون و ۸۱ هزار تومان | ۳۷۰ میلیون تومان |
اطلس | قیمت قطعی اعلام نشده | – |
آریزو۶ پرو | ۱میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان | ۱میلیارد و ۷۴۲ میلیون تومان |
فونیکس تیگو ۸ پرومکس | ۲میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان | ۳میلیارد و ۳۲۰میلیون تومان |
X55 پرو | ۱میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان | ۱میلیارد و ۴۶۳ میلیون تومان |
X22 پرو اتوماتیک | ۸۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۱میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان |
X22 پرو دندهای | ۶۱۵ میلیون تومان | ۹۰۰ میلیون تومان |
آریزو۵ توربو | ۱میلیارد و ۵۵ میلیون تومان | ۱میلیارد و ۳۱۲ میلیون تومان |
فردا SX5 | ۱ میلیاردو ۳۵۰ میلیون تومان | ۱میلیارد و۵۱۶ میلیون تومان |
فردا T5 | ۱میلیارد و ۳۰۶ میلیون تومان | ۱میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان |
سوبا M4 | ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان | — |
جکS3 | ۹۵۵میلیون تومان | ۱میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان |
جکJ4 | ۷۸۵میلیون تومان | ۹۰۰ میلیون تومان |
جکJ7 | ۱میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان | ۱میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان |
افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی
بر خلاف دستور شورای عالی رقابت مبنی بر افزایش میانگین ۳۵ درصدی قیمت تولیدی خودروها، افزایش ۲۹ درصدی قیمت کارخانه ای خودروها پس از مکاتبه با معاون اول رئیسجمهوری به تصویب رسید. بدین ترتیب، قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا اعلام شد.
بر اساس دستورالعمل جدید قیمتگذاری شورای رقابت، قرار شد قیمت تولیدی خودروهای داخلی به طور میانگین ۳۵ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. ولی نهادهای متعدد از جمله وزارت صمت و ریاست جمهوری با این افزایش قیمت مخالفت داشته و آن را به صلاح بازار خودرو نمیدانستند. از این رو با برگزاری جلسات متعدد میان اعضای شورای عالی رقابت، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، وزارت صمت و … و همینطور مکاتبه با معاون اول رئیسجمهوری، نرخ افزایش قیمت اصلاح شد و به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرد.
البته افزایش ۲۹ درصدی قیمت کارخانه ای خودروها بدین معنی نیست که تمام محصولات داخلی به یک اندازه گران میشوند. در واقع عدد ۲۹ به میانگین افزایش قیمت اشاره داشته و بنابراین برخی خودروها ممکن است بیش از ۲۹ درصد و برخی دیگر کمتر از ۲۹ درصد گرانتر شوند.
به عنوان مثال، قیمت تولیدی خودروهای شاهین و کوییک اتوماتیک سایپا به ترتیب حدود ۱۸ و ۱۷ درصد بیشتر شده، حال آنکه سمند، تارا، دنا و پژو پارس ایرانخودرو با افزایش قیمت ۲۹ درصدی مواجه میشوند. لیست کامل قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی را در ادامه مشاهده میکنید.
جدول قیمتهای جدید ایرانخودرو و سایپا فروردین ۱۴۰۲
(قیمت ها به میلیون تومان)
نام خودرو | نرخ افزایش قیمت | قیمت قبلی کارخانه | قیمت جدید کارخانه |
ساینا S | ۴۲ درصد | ۱۴۶.۵ | ۲۰۸.۱ |
کوییک | ۱۵ درصد | ۱۴۵ | ۲۲۵.۴ |
کوییک S | ۴۱ درصد | ۱۵۹.۶ | ۲۲۵.۴ |
کوییک اتوماتیک | ۱۰ درصد | ۲۵۰.۸ | ۲۷۵.۹ |
شاهین | ۱۹ درصد | ۳۰۳.۹ | ۳۶۰.۱ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۴۲ درصد | ۱۳۰.۳ | ۱۸۵ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما | ۴۲ درصد | ۱۵۸.۱ | ۲۲۴.۶ |
پژو ۲۰۷ دستی (فرمان برقی) | ۴۲ درصد | ۱۸۷.۲ | ۲۶۵.۹ |
پژو ۲۰۷ دستی پانوراما | ۴۰.۴ درصد | ۲۰۵.۴ | ۲۸۸.۴ |
پژو ۲۰۷ دستی | ۴۲ درصد | ۱۸۱.۳ | ۲۵۷.۵ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۲۴.۱ درصد | ۲۸۰.۷ | ۳۴۸.۴ |
پژو پارس TU5 | ۴۲ درصد | ۱۵۰ | ۲۱۳ |
پژو پارس ELX سفارشی YU5 | ۴۲ درصد | ۱۸۰.۱ | ۲۵۵.۸ |
پژو پارس LX سفارشی TU5 | ۴۲ درصد | ۱۶۱ | ۲۲۸.۷ |
پژو پارس سال | ۴۲ درصد | ۱۴۴.۱ | ۲۰۴.۷ |
پژو پارس سال ELX سفارشی YU7 | ۴۲ درصد | ۱۸۲.۸ | ۲۵۹.۵ |
پژو پارس سال LX سفارشی TU7 | ۴۲ درصد | ۱۶۱.۴ | ۲۲۹.۲ |
پژو GLX دوگانه سوز | ۴۲ درصد | ۱۲۷.۱ | ۱۸۰.۴ |
دنا پلاس | ۴۲ درصد | ۱۹۸.۱ | ۲۸۱.۴ |
دنا توربوشارژ | ۳۱.۶ درصد | ۲۹۷ | ۳۹۰.۹ |
دنا پلاس اتومات EFV | ۳۱.۱ درصد | ۳۴۸.۶ | ۴۵۷ |
رانا پلاس | ۴۲ درصد | ۱۸۶.۴ | ۲۶۴.۷ |
رانا پلاس TU5P پانوراما گیربکس ۶ دنده دستی | ۴۲ درصد | ۲۰۰ | ۲۸۴.۲ |
سمند سورن گازسوز EF7 | ۳۰.۷ درصد | ۲۴۰.۷ | ۳۱۴.۵ |
سمند سورن ELX EF7 | ۳۰.۹ درصد | ۲۱۱.۵ | ۲۷۷ |
تارا | ۲۷.۲ درصد | ۲۵۶.۳ | ۳۲۶ |
با توجه به اینکه امروز (سهشنبه) جلسه تصمیمگیری پیرامون قیمت فروش کارخانهای خودروها برگزار میشود، سخنگوی وزیر صمت ضمن تاکید براینکه فرمول قیمتگذاری خودروها توسط شورای رقابت تعیین شده و متولی قیمتگذاری این شوراست، اعلام کرد که خودروهای عرضه شده در طرح فروش یکپارچه بر اساس قیمت روز اعلامی توسط شورا تحویل خواهد شد.
به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا، جلسه شورای رقابت عصر امروز (سهشنبه ۱۵ فروردین ماه) در حالی برگزار خواهد شد که قرار است قیمت فروش کارخانهای خودروها در آن بررسی و در خصوص نتیجه و خروجی نهایی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تصمیمگیری شود؛ البته به گفته برخی مسئولان، اعلام قیمت نهایی، امروز دور از انتظار خواهد بود.
به گفته یکی از مسئولان شورای رقابت، طی جلسه اصلی شورا که امروز برگزار خواهد شد، نتیجهگیریهای کارگروههای مختلف در صحن شورا مطرح و رایگیری میشود؛ سپس پروسه ابلاغ آغاز خواهد شد. در واقع شورای رقابت به دستگاههای متولی از جمله سازمان حمایت و وزارت صمت اعلام میکند که از منظر شورا قیمتهای خودروی داخلی و وارداتی میتواند به تفکیک اعلام شود.
قیمت خودروهای طرح یکپارچه براساس قیمتهای جدید خواهد بود
به دنبال برگزاری جلسه مذکور شورای رقابت، امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت۰ ضمن تاکید براینکه متولی و نهاد تصمیمگیر برای قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ، شورای رقابت است، اظهار کرد: شورای رقابت امروز (سهشنبه) برای قیمت جدید خودروهای مشمول قیمتگذاری شورای رقابت تصمیمگیری خواهد کرد و قیمتهای جدید توسط این شورا پس از تصمیمگیری نهایی اعلام میشود.
خودروهایی که در طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شده و به فروش میرسند، براساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود
وی خاطرنشان کرد: خودروهایی که در طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شده و به فروش میرسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود.
گفتنی است که در ۱۶ بهمن ماه سال گذشته، به دنبال اعتقاد بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو ابلاغ و منتشر شد. بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، فرمول قیمتگذاری خودروهای سواری و شیوه اعمال آن تعیین شد.
برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید میشود، باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودروها درجهبندی شده و از A تا F طبقهبندی میشوند. متناسب با این رتبهبندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب میشود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص میشود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودروهای داخلی میشود.
همچنین یادآوری میشود که آخرین بهروزرسانی قیمت خودروها درب کارخانه، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ بوده و طی یکسال گذشته، قیمت “رسمی” محصولات دو خودروساز بزرگ ثابت ماند. این در حالیست که تا پیش از آن، سالانه دوبار قیمت محصولات خودروسازان بر اساس نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا میکرد؛ بر این اساس خودرو تنها کالایی بود که در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت به صورت رسمی و مصوب را به خود ندید.
اما با بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمتگذاری خودروها، براساس مصوبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ شورای رقابت تصمیم بر این شد که قیمت محصولات خودروسازان بایستی اصلاح شود، البته این اصلاح و بهروز شدن قیمت خودروها به عمر سال ۱۴۰۱ قد نداد و در نهایت مقرر شد که در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا براساس نرخ تورم و محاسبه سود معقول به روز و اصلاح شود