دور جدید ثبتنام خودروهای وارداتی از امروز آغاز خواهد شد. در این دوره علاوه بر متقاضیان قبلی، امکان ثبتنام برای دیگران نیز فراهم شده است.
به عبارت بهتر، در کنار ثبتنامکنندگان قبلی (آنها که در مراحل گذشته با بلوکه کردن مبلغ موردنیاز اقدام به ثبتنام در سامانه خودروهای وارداتی کرده و هنوز خودروی مدنظر خود را انتخاب نکردهاند) متقاضیان جدید نیز میتوانند با افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن مبلغ موردنیاز، ثبتنام کنند.این موضوع (همزمانی انتخاب خودرو توسط متقاضیان قبلی و ثبتنام متقاضیان جدید) پرسشها و ابهاماتی را ایجاد کرده است.
نخست اینکه این مرحله آخرین دور عرضه خودروهای وارداتی برای ثبتنامکنندگان قبلی است و سیاستگذار تاکید کرده در صورت عدم انتخاب خودرو توسط متقاضیان موردنظر، نوبتشان خواهد سوخت. با وجود آنکه تا به امروز چندین مرحله از عرضه خودروهای وارداتی (جهت انتخاب توسط ثبتنامکنندگان ادوار قبلی) برگزار شده، اما برخی متقاضیان به هوای عرضه محصولات بهتر در آینده، از انتخاب خودرو سر باز زدهاند. این موضوع حتی سبب شد سامانه تخصیص خودروهای وارداتی با مازاد عرضه مواجه شود.
از همین رو، تاکید شده که این دور، آخرین مرحله عرضه خودروهای وارداتی برای ثبتنامکنندگان قبلی است و هر متقاضی که اقدام به انتخاب از بین خودروهای موجود در سامانه نکند، نوبتش سوخت خواهد شد.با وجود این اولتیماتوم، سیاستگذار تصمیم گرفته از متقاضیان جدید نیز ثبتنام کند. ثبتنام از متقاضیان جدید به خودی خود مسالهای نیست و اتفاقا به بهبود شرایط بازار کمک میکند، منتها نکته اینجاست که تعادل بین متقاضیان قدیم و جدید بناست چگونه برقرار شود.
با توجه به اولتیماتوم به متقاضیان قبلی، به احتمال فراوان اکثر قریببهاتفاق آنها در این مرحله خودروی مدنظر خود را انتخاب میکنند تا نوبتشان نسوزد. طبق آخرین آمار رسمی حدود ۲۵هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که البته تمام آنها ترخیصشده به حساب نمیآیند. از طرفی، ۳۳هزار متقاضی نهایی خودروهای وارداتی (طبق ثبتنامهای قبلی) وجود دارد که بخش عظیمی از آنها هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتهاند. بنابراین با در نظر گرفتن واردات ۲۵هزار دستگاهی و تقاضای ۳۳هزار نفری، درحالحاضر کسری هشتهزاردستگاهی بابت تحویل خودروهای وارداتی به متقاضیان قبلی وجود دارد. حال اگر فرض کنیم اکثر قریببهاتفاق متقاضیان باقیمانده از قبل، با توجه به اولتیماتوم سیاستگذار، این بار اقدام به انتخاب خودرو از سامانه کنند، عملا دیگر خودرویی برای متقاضیان جدید باقی نمیماند. به عبارت بهتر، چون اولویت با متقاضیان قبلی است، با فرض انتخاب خودرو توسط آنها، ثبتنام از متقاضیان جدید دارای ابهام است.
این ابهام از آن جهت مطرح است که مشخص نیست آیا سیاستگذار قصد دارد از محل مازاد عرضه متقاضیان قبلی، به متقاضیان جدید خودرو تخصیص دهد یا محل خودروهای وارداتی در آینده. اگر سناریوی نخست (اختصاص خودرو به متقاضیان جدید از محل مازاد عرضه متقاضیان قبلی) در میان باشد، احتمالا چیزی برای عرضه به متقاضیان جدید باقی نخواهد ماند. اگر هم سناریوی دوم مدنظر سیاستگذار باشد، تعهدی جدید بابت عرضه خودروهای وارداتی ایجاد خواهد شد که با توجه به پایان عمر دولت سیزدهم تا دو سه هفته دیگر، بار آن روی دوش دولت بعد قرار خواهد گرفت. از طرفی، با توجه به روند کند واردات، مشخص نیست ثبتنامکنندگان جدید احتمالی چند ماه یا شاید چند سال دیگر خودروی خود را تحویل خواهند گرفت.
اما طبق آنچه مدیر سامانه یکپارچه خودروها اعلام کرده، در مرحله جدید برای آخرین بار به متقاضیان مرحله اول (ثبتنامیهای اسفندماه ١۴٠١) فرصت انتخاب خودرو از میان سبد محصولات عرضهشده، داده شده است. وی این را هم گفته که متقاضیان جدید پس از تعریف حساب وکالتی میتوانند اقدام به ثبتنام در سامانه کنند.مهدی تقدسی در گفتوگو با ایسنا گفته که امکان وکالتی کردن حساب نزد یکی از شعب بانکهای مورد تایید به نام خودروهای وارداتی، از دیروز فراهم شده و مشتریان تا روز پنجشنبه (٢١تیرماه) برای افتتاح حساب و بلوکه کردن وجه ۵٠٠میلیون تومانی در این حساب فرصت خواهند داشت. به گفته وی، ثبتنام نیز از امروز آغاز خواهد شد.
البته هنوز مدل خودروهای وارداتی به طور دقیق مشخص نشده است، اما بر اساس آمار احتمال دارد محصولاتی از تویوتا، هونگچی، هوندا، سانگ یانگ، هاوال، سوزوکی، بستیون، نیسان، اشکودا و … در فهرست خودروهای عرضه شده در این مرحله قرار داشته باشد.