آشپزی

دمپختک ماش رو با این دستور ویژه درست کن!

«دمپختک رو این مدلی درست کن! پر از طعم و فایده‌س!» دمپختک یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که ما را یاد مادربزرگ‌ها می‌اندازد! روش‌های طبخ غذای بزرگترها همیشه با آرامش و متانت خاصی همراه است و دلبری ویژه‌ای می‌کند.

به گزارش راهنماتو، این دمپختک با تمام مدل‌هایی که تا قبل از آن خورده‌اید فرق دارد! فقط اسمش مشابه است! نه از باقالی در آن خبری است و نه برنج زرد آن چشم‌نوازی می‌کند! ماش یا عدس به همراه گوشت گردن خودنمایی جالبی در آن دارند و شوید هم که در کنار گوشت گوسفندی بدجوری دل می‌برد! حتما این غذا را درست کنید و به تمام نکات آن هم خوب توجه کنید!

مواد لازم:

ماده غذایی مقدار
برنج 3 پیمانه
گوشت گردن گوسفندی به میزان لازم
ماش یک پیمانه
شوید خشک یا تازه به میزان دلخواه
قلم گوسفندی به میزان لازم
پیاز بنفش کوچک 2-3 عدد
هویج یک عدد
پیاز برای آب قلم یک عدد
چوب دارچین 2 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه:

این دمپختک با آب قلم تهیه می‌شود برای همین سراپا خاصیت است! اگر هر از گاهی کته‌هایی که می‌پزید با آب قلم باشد مواد مغذی بسیار زیادی به بدنتان می‌رسد که سلامتیتان را تضمین خواهند کرد!

در ابتدا قلم‌های گوسفندی را به همراه گوشت گردن بپزید. برای این منظور اگر از قبل آب قلم دارید که بهتر، اگر هم آب قلم آماده ندارید قلم‌های برش خورده را کف قابلمه قرار بدهید و گوشت گردن را روی آن بگذارید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید و به همراه هویج شسته و پوست گرفته و چند تکه شده و چوب دارچین‌ها و مقداری آب، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل داخل زودپز قرار بدهید. اگر از زودپز استفاده می‌کنید حدود 2 ساعت زمان می‌برد تا هم آب قلم شما آماده شود و هم گوشت گردن بپزد. اما اگر زودپز در دسترس ندارید به مدت 3-4 ساعت در قابلمه روی گاز آن را بپزید.

در انتها آب حاصل از پخت گوشت و قلم را از صافی رد کنید. برنج شما قرار است با این آب پر از خاصیت و مزه بپزد!

ماش را به صورت جداگانه بپزید. به جای ماش از عدس ریز هم می‌توانید استفاده کنید و حتی اگر از حبوبات در پلو لذت نمی‌برید امکان حذف آن را هم دارید.

گوشت‌های پخته شده را ریش ریش کنید.

برنج را بعد از شست و شو داخل آن ریخته و به همراه شوید خشک یا تازه (بهتر است از شوید خشک استفاده کنید)، ماش پخته شده، گوشت‌های ریش ریش شده روی گاز قرار بدهید تا برنج بپزد و آب آن کشیده شود. پیازهای کوچک را بشویید و پوست بگیرید و با چاقو وسط آن یک برش کوچک ایجاد کنید و روی برنج بچینید و دمکنی را هم روی آن قرار بدهید. حرارت گاز را کم کنید و اجازه بدهید برای 45 دقیقه دمپختک ماش شما دم بکشد!

این غذا به دلیل وجود گوشت، ماش و شوید در کنار برنج یک غذای کامل و پر از خاصیت است که حتی برای مهمانی‌ها هم گزینه مناسبی به حساب می‌آید!

اگر به دنبال تنوع در طعم غذا هستید همین امروز دست به کار شوید!

دستبند نقره پاندورا
نمایش متن با لینک
دکمه بازگشت به بالا