تغذیه و رژیم غذاییسلامتی

این رژیم کاهش وزن باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود

زمانی که درباره فواید یک رژیم غذایی برای سلامتی قلب و عروق صحبت می‌شود، رژیم مدیترانه‌ای به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها شناخته می‌شود. اخیراً بررسی‌هایی انجام شده که نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی کم‌چرب برای افرادی که در خطر بیماری قلب و عروق هستند، بهترین گزینه‌ها هستند.

این بررسی‌ها شامل بررسی هفت رژیم غذایی بوده است: رژیم مدیترانه‌ای، رژیم کم چرب، رژیم بسیار کم چرب، رژیم غذایی اصلاح‌شده، رژیم‌های ترکیبی کم‌چرب و کم سدیم، رژیم غذایی اورنیش و رژیم غذایی پریتیکین، و عدم وجود یک رژیم غذایی خاص.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث کاهش احتمال مرگ به هر دلیل، مرگ قلبی عروقی، سکته مغزی و حملات قلبی غیر قاتل می‌شود.

رژیم‌های کم چرب همچنین خطر مرگ و میر ناشی از هر دلیل، حملات قلبی غیر قاتل و مداخلات قلب و عروق را کاهش می‌دهند. با این حال، برای رژیم‌های غذایی دیگر، شواهد قانع‌کننده‌ای در مورد افزایش سلامت قلبی عروقی وجود ندارد، با این حال رژیم کم چرب و رژیم کم سدیم می‌تواند برای افرادی که در خطر بالای سکته هستند مفید باشند.

همچنین رژیم مدیترانه‌ای شامل مصرف محصولات شیری با کمترین مقدار چربی، گوشت قرمز و شیرینی‌های پرقند نیست و به جای آن‌ها به مصرف ماهی، فستق و مغزهای خوراکی، سبزیجات و میوه‌ها تأکید دارد. همچنین در این رژیم غذایی مصرف غذاهای پرفیبر نظیر حبوبات، نان‌های کامل و مواد غذایی با اندک سدیم توصیه می‌شود.

این بررسی‌ها برای اولین بار نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان یک رژیم غذایی سالم برای افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند، تأیید شده است. علاوه بر این، این رژیم غذایی ساده و قابل اجراست و می‌توان آن را در برنامه غذایی خود یکنواخت کرد.

اگر شما نیز در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستید، توصیه می‌شود که با مشاوره پزشک خود به برنامه غذایی مدیترانه‌ای یا کم‌چرب تغییر دهید و مواد غذایی با فیبر بالا، ماهی، سبزیجات و میوه‌ها را به میزان کافی مصرف کنید. همچنین توصیه می‌شود که مصرف غذاهای پرچرب، غذاهای پرقند و نمک را کاهش داده و سبک زندگی سالم و فعالی را پیشه کنید.

دستبند نقره پاندورا
دکمه بازگشت به بالا